Kaikki artikkelit

Sensei's Divining Shop Turnaussarja 2018 - #4 Legacy 30.9 (päivitetty 14.8)
26.01.2018


Sensei's #3 Modern - Top8 Dekkilistat
14.08.2018


Sensein Team-Constructed Dekkilistat ja pistetilannepäivitys
20.06.2018


Sensei's #2 Legacy - Metajakauma ja Dekkilistat
18.04.2018


Sensei's Modern #1 - Dekkilistat, Metajakauma etc.
26.03.2018


FNM-Sankari - UG Merfolk
08.02.2018


FNM-Sankari - UW Auras jälkimainingit
01.02.2018


FNM-Sankari - UW Auras
25.01.2018


Sensei's Invitational - infot (striimi la ja su)
18.01.2018


RG Dinosaurs - Toinen kerta toden sanoo
16.01.2018


WB Vampyyrit - Valkosipulit valmiina?
12.01.2018


UG Merfolk - Kumena ja kaverit
11.01.2018


UR Piraatit - Joko lähtee?
10.01.2018


Uusia tuotteita ja turnauksia 2018!
08.01.2018


Black Friday ja viivästyksiä postituksessa
23.11.2017


SDS Pääturnaus #5 (Modern) Dekkilistat, Meta, pistetilanne etc.
06.11.2017


SDS Turnaussarja: mistä on kyse?
31.10.2017


SDS Pääturnaus #4 (Legacy) dekkilistat, metaa ja tulevasta
09.10.2017


Ixalan Deck Tech: BW Vampyyrit
27.09.2017


Ixalan Deck Tech: GR Dinosaurukset
18.09.2017


Suoraan muoveista kentälle - Commander 2017 testiä
07.09.2017


Sensei täyttää 2-vuotta! Yrittäjän tuntoja, tulevista tuotteista ja turnauksista etc.
19.08.2017


SDS Turnaussarja 2017 #3 Modern - dekkilistoja ja metaa
27.07.2017


SDS Pääturnaus #2 (Legacy) dekkilistat, sekä turnausinfoja kesälle
12.04.2017


SDS Trial 1.4 @ Oh My Game - Dekkilistat
04.04.2017


Sensei's Divining Shop Invitational 2016 14.-15.1 pelaajaprofiilit ja turnausinfot
11.01.2017


Sensei's Divining Shop - Turnaussarja#4 (Legacy 11.12)
21.06.2016


EDH - Landbaset
27.07.2016


Artikkeli - EDH
20.04.2016


Artikkeli - EDH

20.04.2016 Aki Vainio

Pelasin aikoinaan aktiivisesti suunnilleen The Darkin julkaisusta Tempestiin asti ja satunnaisesti siitä eteenpäin Urza's Sagan läpi. Sen jälkeen minulla oli 13 vuoden tauko. Pelin alkuinnostus oli mennyt ohi ja se ei tuntunut omalta, vaikka yksi lempipakoistani (alkuperäinen Suicide Black) nousi siihen aikaan. Hankkiuduin eroon korteistani ja myin mm. kaikki dualini (minulla oli täydet setit kaikista Revisedinä) parilla sadalla markalla, mikä voi tuntua naurettavan pieneltä tänä päivänä, mutta pitää muistaa, että silloin olin köyhä opiskelija, nyt asiat ovat toisin...

Palasin pelin pariin kolmetoista vuotta myöhemmin Avacyn Restoredin aikoihin. Kiltalaiset onnistuivat puhumaan minut kokeilemaan Commanderia. Tilasin siis The Mimeoplasm -pakan alkuperäisistä Commander tuotteista. Olin heti myyty. Peli oli parantunut tuona aikana paljon ja vaikka siirryinkin nopeasti pelaamaan pääosin Standardia ja Draftia, Commander on säilynyt koko ajan osana harrastustani.

Mistä on kysymys?

Lyhyesti, Commander on moninpeliformaatti. Jokaisella pelaajalla on käytössään formaatin nimen mukaisesti Commander, joka on aina Legendary Creature, ja 99 kortin singleton-pakka. Commander on erikoisasemassa. Hän istuu Command Zonella (sama paikka, mihin esimerkiksi Emblemit menevät), mistä hänet saa pelata. Jos Commander siirtyisi kentältä käteen, kirjastoon, graveyardille tai exileen, omistaja voi päättää palauttaa hänet takaisin Command Zonelle sen sijaan, mistä hänet voi pelata uudestaan, mutta kalliimmalla hinnalla.

Pakanrakennuksessa on omat rajoituksensa. Se ei saa sisältää yhtään korttia, joka sisältää värillisen manasymbolin, jota ei esiinny Commanderin kortissa. Tässä kohdin katsotaan myös kortin tekstiä (mutta ei muistutustekstiä, mikä on tärkeää lähinnä extortin kanssa).

Pelaajat aloittavat 40 lifestä, mutta jos yksi tietty Commander tekee pelaajaan pelin aikana 21 vauriota, pelaaja häviää.

Formaatissa on muitakin sääntöjä, mutta näillä pääsee hyvin alkuun.

Erilaiset pelaajat

Jokaisen pelaajan olisi hyvä tunnistaa millaista peliä haluaa pelata. Mark Rosewater määritteli aikoinaan kolme pelaajaprofiilia: Timmyt/Tammyt, Johnnyt/Jennyt ja Spiket. Harva on puhtaasti näistä vain yhtä (ja tiedän itse olevani vahvasti kaikkia), mutta useimmat sijoittuvat johonkin luokkaan paremmin kuin muihin.

Spiket ovat lähinnä turnauspelaajia. He ovat ensisijaisesti kiinnostuneita omista pelitaidoistaan, mutta se voi ilmetä eri tavoin. Osa Spikeistä on kiinnostunut vain itse pelaamisesta ja he jättävät pakanteon muille, osa yrittää löytää uusia keinoja voittaa, osa virittää parhaaksi näkemäänsä pakkaa ja osa yrittää löytää juuri odotettuun tilanteeseen parhaan pakan. Aito Spike ei ole kiinnostunut pelaamaan tietynlaista pakkaa, vaan pelaa sitä, millä uskoo parhaiten voittavansa.

Brainstorm
Dark Confidant
Painful Truths
Duress
Swords to Plowshares

Timmyt ja Tammyt ovat näistä profiileista kiinnostuneimpia pelin hauskuudesta, piittaamatta voittamisesta tai häviämisestä. He haluavat kokeilla uutta ja pelata näyttäviä efektejä. Pelaaminen on heille usein ensisijaisesti sosiaalista toimintaa. He suosivat moninpeliä ja ovat valmiita mihin tahansa formaattiin. Commander vetää ensisijaisesti juuri näitä pelaajia puoleensa, mutta varmaan lähinnä siksi, että Momir Vigin pelaaminen kavereiden kesken on niin työlästä.

Craw Wurm
Polar Kraken
The Great Aurora
Rite of Replication
Storm Herd

Johnnyt ja Jennyt kiinnostunut ensisijaisesti pakanrakennuksen oudommista mahdollisuuksista. He rakentavat mielellään monimutkaisia Rube Goldberg -koneita, joissa käytetään hyväksi ainutlaatuisia kortteja ja sääntöjen reunatapauksia joskus voittamiseen, joskus pelkästään edun hankkimiseen. Mikä tahansa kortti, joka tekee jotain erikoista, on loputtoman innoituksen lähde. He ovat pääosin kombopelaajia, mutta joskus he ovat kiinnostuneita myös erilaiten konseptien kokeilusta.

One with Nothing
Necrotic Ooze
Primal Surge
Goblin Test Pilot
Bridge from Below

Commander puhuttelee näitä pelaajia eri tavoin. Tammyt pääsevät viettämään aikaa ystäviensä kanssa ja pelaamaan näyttäviä efektejä, jotka muuttavat pelin suuntaa, Jennyt pääsevät kokeilemaan erilaisia ajatuksia ja konsepteja ja Spiket (joita Commander vähiten viehättää) pääsevät kokeilemaan kykyjään monimutkaisemmassa ja vaikeammin hallittavassa ympäristössä.

Minkälainen pelaaja minä olen? Olen Spike, koska pidän voittamisesta, mutta myös koska haluan myös löytää uusia voimakkaita kortteja. Tämä puoli minusta ei pääse ehkä aivan parhaiten esille tässä formaatissa, mutta siksi pelaankin myös muita formaatteja.

Kheru Spellsnatcher
Bane Alley Broker
Siren of the Silent Song
Lurking Informant
Roar of Challenge

Olen Johnny, koska otan mielelläni pakkoja rakentaessani erilaisia tavoitteita. Monet Commanderit mahdollistavat hyvin erilaisia lähestymistapoja ja voin asettaa itselleni erilaisia sääntöjä korttivalinnoissani.

Sapling of Colfenor
Yisan, the Wanderer Bard
Savra, Queen of the Golgari
Toshiro Umezawa
Tomorrow, Azami's Familiar

Olen Timmy, koska haen jatkuvasti jotain uutta. Vaihdan Commanderia todella usein (Standardissakin pelaan harvoin samaa pakkaa kahdessa peräkkäisessä turnauksessa). Kun onnistun tekemään jonkun näyttävän jutun pelissä, totean yleensä, että tämä on nyt nähty ja otan jonkun kortin pois pakastani tai puran koko pakan.

Patron of the Nezumi
Dralnu, Lich Lord
Titania, Protector of Argoth
Kamahl, Fist of Krosa
Meloku the Clouded Mirror

Commander siis antaa minulle toisenlaisen mahdollisuuden purkaa luovuuttani.

Miksi?

Miksi aktiivinen turnauspelaaja sotkeutuisi likaisten kasuaalien formaattiin? Koska se on hauskaa. Magic ei ole pelkästään yksi peli, vaan se on enemmänkin joukko sääntöjä ja kortteja, joiden pohjalta kukin voi löytää itselleen sopivan tavan pelata, joka sitten toivottavasti toimii myös pelitovereille. Minulla kasuaaleilla formaateilla on toki se merkitys, että ne ovat toisenlainen haaste kuin tavallinen turnauspelaaminen, mutta varsinainen syy niiden suosioon on se, että ne suosivat erilaisia kortteja kuin turnausformaatit. Tämän vuoksi Cube, Tiny Leaders ja muut vastaavat formaatit toimivat.

Turnausformaateissa pelataan halpoja, tehokkaita kortteja. Ne eivät vetoa kaikkiin pelaajiin. Brainstorm on mielenkiintoinen kortti, mutta ei sitä aina jaksa käydä läpi kaikkia sen tuomia optioita, vaan joskus sitä vaan mieluummin pelaa oikeasti manalla Worldspine Wurmin. Kyllästyttääkö Siege Rhino? Ei hätää. Commanderissa 4/5 body Tramplella ei tee juuri mitään. Se jää nopeasti isompien jalkoihin. Kolmen lifen menettäminen tai saaminen ei myöskään tarkoita oikein mitään. Miten olisi Servant of Tymaret? Se on täysin unohdettu common Born of the Godsista, joka vain sattuu olemaan Commanderissa paljon parempi kuin paksunahkainen ystävämme.

Godsire
Trostani, Selesnya's Voice
Army of the Damned
Cyclonic Rift
Warstorm Surge

Näitä kortteja on lukemattomia. Sellaisia pieniä (tai suuria) helmiä, joiden arvo muuttuu merkittävästi, kun konteksti muuttuu (ja konteksti on kaikki kaikessa tässä pelissä). Miten olisi Fathom Feeder? Se on kahden manan 1/1, jolla on neljä erillistä kykyä. Ehkä Devoid ei ole ihan samaa tasoa kuin vaikkapa Flying tai Flash ja Ingest on useimmiten pelkästään ärsyttävä (koska monet kasuaalipelaajat vihaavat millausta), mutta sekä Deathtouch, että se aktivoitava kyky ovat hyviä. Deathtouch antaa paljon suojaa monilta pommeilta, kun taas kortinnosto on aina hyvä juttu, kun pelit menevät helposti pitkäksi. Tälle kortille ei kuitenkaan ole kotia turnausformaateissa. Draftissa se oli hyvää keskitasoa, mutta jopa hitaampi sinimusta pakka halusi mieluummin vaikka Eldrazi Skyspawnerin tai Complete Disregardin commoneista, puhumattakaan Grip of Desolationista tai Wasteland Stranglerista. Haluaisin kuitenkin pelata sitä, koska pidän korteista, jotka antavat optiota ja tämän kortin neljä kykyä tuovat peliin jotain erilaista, ja nimenomaan Commander mahdollistaa sen.

Mitä muuta? Kuten sanottu, näitä on lukemattomia. Minulla on parin tuhannen kortin kokoelma (ja sen koko on rajattu, koska olen itse sulkenut valkoisen ja punaisen kokonaan pois kokoelmastani) pelkästään Commanderia varten, josta kokoan pakkoja aina tilanteen mukaan. Otetaan vaikka lempi-Commanderini:

Grimgrin, Corpse-Born
Sakashima the Impostor
Azami, Lady of Scrolls
Kothophed, Soul Hoarder
Momir Vig, Simic Visionary

Miksi pidän näistä? Koska kaikki luovat hyvin erilaisia mahdollisuuksia pakanrakentamiseen. Grimgrinin kanssa kannattaa hyödyntää creatureita, jotka pystyvät palauttamaan itse itsensä pöytään. Sakashima osaa hyödyntää kaikenlaisia ETB-efektejä uudestaan ja uudestaan. Azami voi nostaa rajattomasti kortteja (Laboratory Maniac sattuu myös olemaan Wizard). Kothophed luo aivan uutta elämää lifelle resurssina. Momir Vig mahdollistaa outoja räjähtäviä kierroksia.

Formaatti ei kuitenkaan ole pelkästään massiivisten hirviöiden taistelua keskenään. Usein pienemmät efektit tekevät paljon työtä ja oikein käytetty yhden tai kahden manan loitsu voi muuttaa pelin suuntaa siinä missä kymmenen manan titaanikin.

Quicken
Cremate
Golgari Charm
Baleful Strix
Negate

Formaatissa on siis sijansa myös hyvälle pelaamiselle, vaikka sen joutuukin usein tekemään hienovaraisemmin. Moninpelaaminen itsessään on tasapainottava tekijä. Jokaisella on parempi mahdollisuus voittaa ihan vain siksi, että uhkiin vastataan, joten jos olet uusi pelaaja tai pakkasi on tehty budjetilla, niin sinut jätetään usein rauhaan.

Miten?

Jos joku haluaa aloittaa Commanderin pelaamisen, niin miten siihen pääsee mukaan?

Ensimmäinen (ja edullisin) vaihtoehto on pakan lainaaminen. Useimmilla pelaajilla on aina kasassa ainakin muutama pakka, joista kyllä saa yhden lainaan. Minulla on itsellä vuoden 2014 Commandereista kolme aina Commander-laukussani uusia pelaajia varten (ja pidän niistä toki itsekin, mikä on syy siihen, että niitä ei ole koskaan purettu).

Kaikki WotCin julkaisemat pakat eivät ole olleet hyviä, mutta suurin osa niistä on vähintään pelattavia. Erityisesti nuo edellämainitut vuoden 2014 pakat, joiden teema oli yksivärinen Planeswalker Commanderina (normaalisti Planeswalkereita ei saa pelata Commanderina, mutta näille on tehty poikkeus). Vuoden 2013 pakat olivat minun kokemukseni mukaan heikosti suunniteltuja, mutta sekä alkuperäiset, että vuoden 2015 omat olivat varsin toimivia. Vuoden 2015 pakoissa on myös se etu, että niitä on vaikea pelata väärin. Niissä käytetty kokemuspistemekaniikka tarkoittaa, että kunhan vaan pelaa sitä pakkaa, saa kerättyä etua myöhempää peliä varten. Näitä on edelleen hyvin saatavilla ja suosittelen sellaisen hankkimista, mikäli formaatti kiinnostaa.

Internet auttaa myös. EDHREC kerää tilastotietoja lukemattomista Commander-pakoista ja listaa sen pohjalta yleimmin käytettyjä kortteja. Tämä on hyvä inspiraation lähde ja antaa hyvää pohjaa omalle pakanrakennukselle. Manabase Crafter listaa kaikki landit, joita saa pelata valitun Commanderin kanssa. Tämä on erittäin hyödyllistä, jos et satu muistamaan kaikkia pelin historian tuplalandeja ulkoa. Sivusto auttaa myös löytämään budjettivaihtoehtoja.

Valitettavasti sivustot, jotka yrittävät opettaa pakantekoa Commanderiin ovat usein melko ala-arvoisia. Ne sisältävät paljon näkemyksiä, mutta jättävät usein ne näkemykset perustelematta. Analyysi on joko pinnallista tai täysin olematonta, joten jos kaipaat apua vaikka landien määrään, joudut turvautumaan samoihin lähteisiin kuin Standard-pakkojakin suunnitellessa (esim. Patrick Chapin tai Frank Karsten).

Spirit of Commander

Koska Commander on tarkoitettu kasuaaliksi formaatiksi, asialle omistautuneilla sivustoilla puhutaan usein ns. Spirit of Commanderissa. Tämän voi unohtaa. Ei ole olemassa mitään kansainvälistä yhteistä henkeä. Itse asiassa eri porukoiden välilläkin on paljon eroja ja peliporukoiden sisälläkin tulkitaan usein asioita eri tavoin. Jos pitää löytää kuitenkin joku yhteishenki, en etsisi sitä peliporukkaa laajemmasta joukosta. Jos peliporukka pääsee jonkinlaiseen sanalliseen tai sanattomaan yhteiseen näkemykseen siitä, mikä on sallittua siinä porukassa, niin sen pitäisi riittää. Kenelläkään ulkopuolisella ei pitäisi olla mitään sanomista siihen.

Oma tulkintani on se, että (kuten jo aiemmin mainitsin), jos teen jonkun näyttävän tempun kerran, yritän välttää sitä tulevaisuudessa. Jätän myös usein pelaamatta erinäisiä formaatin parhaita kortteja ihan vaan siksi, että se tuntuu minusta mauttomalta.

Sol Ring
Skullclamp
Demonic Tutor
Contamination
Hall of Gemstone

Tiedän, että monet oman peliporukkamme sisälläkin ovat eri mieltä, mutta itse pyrin pitämään pelin mielenkiintoisena itselleni ja liian helppojen korttien käyttö vie sitä mielenkiintoa.

Monet peliporukat omaksuvat omia sääntöjään. Esimerkiksi yksi porukka, jonka kanssa pelasin aktiivisesti aikoinaan, piti yllä omaa kiellettyjen korttien listaa, joka koostui käytännössä korteista, jotka tuhosivat kaikki landit ja Boundless Realmsista. Lisäksi, heille Sol Ringille oli tehty heidän oma erratansa, joka kielsi sen pelaamisen ennen neljättä kierrosta (ns. Serra Avenger -sääntö). Näin he pääsevät ainakin jossain määrin määrittelemään "Spirit of Commanderia", mutta samaan aikaan heidän pelaamansa pakat olivat pääasiassa erittäin pitkälle viritettyjä kombopakkoja, kun taas esimerkiksi omassa porukassamme pelataan sellaisia pakkoja melko vähän (vaikka combo-control on melko suosittua).

Satunnaisista henkilöistä koostuvat pelit ovatkin yleensä melko huonosti tasapainotettuja, kun heillä on usein hyvin erilaiset odotukset pelien suhteen. Esimerkiksi eräänä vuonna RopeConissa eksyin budjettilainapakalla Commander-turnaukseen (joita ei pitäisi olla olemassa), joka hajosi meidän pelimme osalta nopeasti, kun oikealla puolellani istunut pelaaja pelasi ensimmäisen kierroksen Mana Cryptin ja vaikka vasemmalla puolellani istunut pelaaja olikin virittänyt omaa pakkaansa juuri tällaisia juttuja varten (he pelasivat yhdessä), me kaksi muuta pelaajaa olimme täysin katsojia loppuun asti viritettyjen Arcum Dagsson ja Maelstrom Wanderer -pakkojen välissä.

Eikä siinä mitään. Jos tuollaiset pelit ovat se, mitä he hakevat, niin mikäs siinä. Itse en vain koe sellaisia pelejä kovin palkitseviksi. Usein tasoerot pakkojen välillä ovat kuitenkin sen verran pieniä, että parempien pakkojen välinen kisailu antaa tilaa heikommille (heikommat pelaajat tosin usein mielellään viittaavat pakkojen eroihin selittäessään tappiotaan).

Narset, Enlightened Master
Zur the Enchanter
Derevi, Empyrial Tactician
Sharuum the Hegemon
Captain Sisay