Kaikki artikkelit

Sensei's Divining Shop Turnaussarja 2018 - #5 Modern 28.10 (päivitetty 4.10)
26.01.2018


Sensei's #3 Modern - Top8 Dekkilistat
14.08.2018


Sensein Team-Constructed Dekkilistat ja pistetilannepäivitys
20.06.2018


Sensei's #2 Legacy - Metajakauma ja Dekkilistat
18.04.2018


Sensei's Modern #1 - Dekkilistat, Metajakauma etc.
26.03.2018


FNM-Sankari - UG Merfolk
08.02.2018


FNM-Sankari - UW Auras jälkimainingit
01.02.2018


FNM-Sankari - UW Auras
25.01.2018


Sensei's Invitational - infot (striimi la ja su)
18.01.2018


RG Dinosaurs - Toinen kerta toden sanoo
16.01.2018


WB Vampyyrit - Valkosipulit valmiina?
12.01.2018


UG Merfolk - Kumena ja kaverit
11.01.2018


UR Piraatit - Joko lähtee?
10.01.2018


Uusia tuotteita ja turnauksia 2018!
08.01.2018


Black Friday ja viivästyksiä postituksessa
23.11.2017


SDS Pääturnaus #5 (Modern) Dekkilistat, Meta, pistetilanne etc.
06.11.2017


SDS Turnaussarja: mistä on kyse?
31.10.2017


SDS Pääturnaus #4 (Legacy) dekkilistat, metaa ja tulevasta
09.10.2017


Ixalan Deck Tech: BW Vampyyrit
27.09.2017


Ixalan Deck Tech: GR Dinosaurukset
18.09.2017


Suoraan muoveista kentälle - Commander 2017 testiä
07.09.2017


Sensei täyttää 2-vuotta! Yrittäjän tuntoja, tulevista tuotteista ja turnauksista etc.
19.08.2017


SDS Turnaussarja 2017 #3 Modern - dekkilistoja ja metaa
27.07.2017


SDS Pääturnaus #2 (Legacy) dekkilistat, sekä turnausinfoja kesälle
12.04.2017


SDS Trial 1.4 @ Oh My Game - Dekkilistat
04.04.2017


Sensei's Divining Shop Invitational 2016 14.-15.1 pelaajaprofiilit ja turnausinfot
11.01.2017


Sensei's Divining Shop - Turnaussarja#4 (Legacy 11.12)
21.06.2016


EDH - Landbaset
27.07.2016


Artikkeli - EDH
20.04.2016


EDH - Landbaset

27.07.2016 Aki Vainio

 Akin syväluotaava analyysi Commanderin Landbaseista

Vaikka tähän asiaan ei välttämättä kiinnitetäkään samalla tavalla huomiota, oikein suunniteltu manabase on EDHssa edelleen tärkeä juttu. Monet haluavat tunkea pakkansa täyteen kaikkea kivaa ja se 100 korttia ei tunnu koskaan riittävän, joten manasta tingitään, mutta tämä on virhe. Pääsäännön pitäisi olla se, että jos haluat tehdä kaikenlaista hienoa, tärkeintä on, että sinulta löytyy siihen tarvittava mana.

Jos tutkit netissä julkaistuja pakkoja, niissä on usein vain noin 35 landia. Se on yleensä liian vähän. Kun suunnittelen Standard-pakkaa, jonka kurvi päättyy viiteen, lähden siitä, että pakassa on 24 landia. Pistän usein enemmänkin riippuen siitä missä vaiheessa peliä sen viidennen landin pitäisi löytyä tai miten saan värivaatimukset täytettyä sillä 24 landilla. Landit ovat siis tyypillisesi noin 40% Standard-pakasta, mikä vastaisi 40 landia EDH-pakassa. Kun kurvini päättyy usein vasta kahdeksaan tai enempäänkin, ei ole mitenkään fiksua tinkiä niistä landeista.

Otetaan toisenlainen pakka:

[deck]
[commander]
1 Dralnu, Lich Lord
[instants]
1 Careful Consideration
1 Condescend
1 Counterspell
1 Diabolic Edict
1 Dismiss
1 Doom Blade
1 Fact or Fiction
1 Forbid
1 Forbidden Alchemy
1 Impulse
1 Mana Leak
1 Mizzium Skin
1 Opportunity
1 Remand
1 Repulse
1 Rewind
1 Terror
1 Think Twice
1 Thirst for Knowledge
1 Tribute to Hunger
[/instants]
[sorceries]
1 Ancestral Vision
1 Deep Analysis
1 Demonic Tutor
1 Duress
1 Gruesome Encore
1 Ponder
1 Praetor's Grasp
1 Preordain
1 Ribbons of Night
[/sorceries]
[artifacts]
1 Aether Spellbomb
1 Coalition Relic
1 Dimir Signet
1 Executioner's Capsule
1 Gilded Lotus
1 Mind Stone
1 Sol Ring
1 Talisman of Dominance
1 Vedalken Shackles
[/artifacts]
[creatures]
1 Duplicant
1 Glen Elendra Archmage
1 Memnarch
1 Mulldrifter
1 Myr Battlesphere
1 Phantasmal Image
1 Skeletal Vampire
1 Snapcaster Mage
1 Sower of Temptation
1 Teferi, Mage of Zhalfir
1 Trinket Mage
1 Triskelion
1 Vampire Nighthawk
1 Vendilion Clique
1 Venser, Shaper Savant
[/creatures]
[planeswalkers]
1 Jace, Architect of Thought
1 Jace Beleren
1 Jace, Memory Adept
[/planeswalkers]
[enchantment]
1 Treachery
[/enchantment]
[lands]
1 Academy Ruins
1 Bad River
1 Bloodstained Mire
1 Dreadship Reef
1 Flooded Strand
17 Island
1 Misty Rainforest
1 Polluted Delta
1 Riptide Laboratory
1 Salt Marsh
1 Scalding Tarn
1 Strip Mine
8 Swamp
1 Thawing Glaciers
1 Underground River
1 Underground Sea
1 Verdant Catacombs
1 Wasteland
1 Watery Grave
[/lands]
[/deck]

Tässä on 42 landia, mikä on minun pakkojani ja joitain erikoisuuksia lukuunottamatta (esim. Azusa, Lost But Seeking -pakat) eniten, mitä olen nähnyt. Miksi halloffamerilla on enemmän landeja pakassaan kuin useimmilla muilla? Ehkä hänellä on syvällisempää ymmärrystä pakanrakennukseen kuin useimmilla. Lainataan vähän Patrick Chapinia (myös Hall of Famen jäsen):

 

Your mana base is the foundation that the rest of your deck is built on. Every mistake in your mana base is like a poison, weakening every other aspect of your strategy. The ability to build a good mana base is an extremely valuable skill set; however, it’s also one that most players seem to neglect.

 

Minulla ei ole tietoa Chapinin EDH-pakasta tai -pakoista, mutta hän vieraili noin vuosi sitten SCGn Dear Azami -kolumnissa ja tuunasi lukijan listan seuraavanlaiseksi:

[deck]
[commander]
1 Dragonlord Silumgar
[/commander]
[creatures]
1 Baleful Strix
1 Burnished Hart
1 Deadeye Navigator
1 Deathbringer Regent
1 Disciple of Bolas
1 Disciple of Griselbrand
1 Jushi Apprentice
1 Mulldrifter
1 Necromaster Dragon
1 Notion Thief
1 Ophiomancer
1 Profaner of the Dead
1 Qarsi High Priest
1 Reassembling Skeleton
1 Ruthless Deathfang
1 Sphinx of Uthuun
1 Viscera Seer
1 Ghoulcaller Gisa
1 Jalira, Master Polymorphist
1 Keiga, the Tide Star
1 Sidisi, Undead Vizier
1 Silumgar, the Drifting Death
[/creatures]
[planeswalkers]
1 Jace, the Mind Sculptor
[/planeswalkers]
[artifacts]
1 Altar of Dementia
1 Conjurer's Closet
1 Dimir Signet
1 Nevinyrral's Disk
1 Silumgar Monument
1 Sol Ring
1 Talisman of Dominance
1 Worn Powerstone
1 Thornbite Staff
[/artifacts]
[instants]
1 Aetherspouts
1 Altar's Reap
1 Blue Sun's Zenith
1 Brainstorm
1 Counterspell
1 Desertion
1 Dig Through Time
1 Dismiss
1 Dominate
1 Force of Will
1 Ghostly Flicker
1 Mystical Teachings
1 Rapid Hybridization
1 Reins of Power
1 Silumgar's Command
1 Skeletal Scrying
[/instants]
[sorceries]
1 Aether Snap
1 Black Sun's Zenith
1 Bribery
1 Infernal Offering
1 Living Death
1 Ponder
1 Preordain
1 Stolen Identity
1 Treasure Cruise
1 Victimize
[/sorceries]
[enchantments]
1 Confiscate
1 Grave Pact
1 Leyline of Anticipation
1 Volition Reins
[/enchantments]
[lands]
8 Island
7 Swamp
1 Arcane Lighthouse
1 Bojuka Bog
1 Command Tower
1 Creeping Tar Pit
1 Dimir Aqueduct
1 Dismal Backwater
1 Dreadship Reef
1 Drowned Catacomb
1 Evolving Wilds
1 Faerie Conclave
1 Halimar Depths
1 Jwar Isle Refuge
1 Polluted Delta
1 Reliquary Tower
1 Strip Mine
1 Tainted Isle
1 Tectonic Edge
1 Temple of Deceit
1 Temple of the False God
1 Terramorphic Expanse
1 Watery Grave
1 Winding Canyons
[/lands]
[/deck]

Tässä on vain 37 landia, mutta kyseessä on jonkun toisen pohja, jota Chapin on muuttanut. Hän lisäsi siihen landin, sekä yhden artifaktimanan, alensi kurvia, lisäsi cantripeja ja lisäsi korttinostoa. Lisäksi, hän teki pakasta suoraviivaisemman poistamalla yhden teeman ja vahvistamalla toista. Kaikki hänen tekemänsä muutokset:

Pois

Darksteel Ingot
Swamp
Swamp
Island
Extract from Darkness
Animate Dead
Reanimate
Monastery Siege
Crystal Ball
Beguiler of Wills
Ninja of the Deep Hours
Icefall Regent
Steel Hellkite
Dissipate
Reckless Spite
Reality Shift
Leyline of the Void
Phyrexian Arena

Lisää:

Talisman of Dominance
Dimir Signet
Dismal Backwater
Jwar Isle Refuge
Dreadship Reef
Winding Canyons
Brainstorm
Ponder
Preordain
Mystical Teachings
Treasure Cruise
Dig Through Time
Jushi Apprentice
Rapid Hybridization
Counterspell
Qarsi High Priest
Infernal Offering

Tässä pitää huomioida, että nämä pakat tehdään budjetilla, joten Chapin ei ole ehkä kaikissa tapauksissa lisännyt optimaalisia kortteja ja hän on pitäytynyt muuttamasta pakkaa liikaa.

Melkein joka pelissä, johon osallistun, jollain ei ole riittävästi landeja päästäkseen mukaan peliin ja se johtuu siitä, että kun kaikki pihistelevät landien määrässä, jollekulle käy huonosti. Moninpelissä voi olla, että siitä on aikaa nousta, mutta on se aina mukavampaa pelata kuin katsoa muiden pelaavan. Miten tätä manabasea pitäisi lähteä rakentamaan?

Kysymyksenä tämä on hankala. Manabase on osin taidetta. Se vaatii intuitiota ja oman pakan ymmärtämistä. Onneksi EDHssa ei yleensä ole hirveä kiire, joten esimeriksi täpissä pöytään tulevien landien pelaaminen on usein hyväksyttävämpää kuin Standardissa, joten manabasen virittämisestä puuttuu ainakin yksi muuttuja (pystyssä tulevat ovat edelleen usein parempia, mutta ero on pienempi). Toinen etu on se, että formaatissa on helppo löytää tapoja käyttää manaa, joten oikein suunnitellussa pakassa tulvat ovat harvinaisempia. Usein lähtisin kopioimaan manabasen jostain muusta pakasta, mutta koska Commander-pakat ovat hyvin erilaisia, tämä ei välttämättä ole hyvä ajatus.

Kuten sanottu, tämä on hankalaa, mutta onneksi matematiikka tulee ainakin osin apuun...

Commander

Oletetaan, että haluat pelata Commanderisi aina kurvilla. Tämä ei pidä paikkaansa monilla pakoilla, mutta lähdetään siitä. Otetaan vaikka yksi hankalimmista:

Krond the Dawn-Clad

Oletetaan, että haluat pelata tämän hirvityksen kurvissa, kuudennella kierroksella, eikä sinulla ole tähän muita tapoja kuin landit. Montako tarvitset? Tähän kysymykseen vastaaminen ei ole aivan yksiselitteistä. Ensin pitää tehdä päätös siitä, että mitä pidät riittävän varmana. Miten olisi 90%? Se tuntuisi mukavan varmalta, mutta valitettavasti siihen pääseminen on käytännössä mahdotonta useimmille pakoille tai ainakaan pakkojen pelaajat eivät halua mennä niin pitkälle.

Nostat kuuden ensimmäisen vuorosi aikana (moninpelissä, jossa saat nosta myös aloituskierroksella kortin) 13 korttia. Lähtien tästä tiedosta, asiaa voi kokeilla. Niinpä, tein pienen ohjelman, joka simuloi tätä. Huomioimatta mulliganeja tai järjestystä, jossa kortit nostetaan, tämä vaatii 58 landia 99 kortin pakassa. Eikä siinä kaikki. Koska värivaatimukset ovat niin tiukat, kumpikin väri vaatii 35 lähdettä. Jos oikeasti pelaat 58 landia, tämän täyttäminen ei ole kovin vaikeaa, mutta kun todellisuudessa monet pelaavat landeja, jotka tuottavat värillistä manaa vain suunnilleen sen 35 kappaletta, niin asiat menevät hankalammiksi. Kukaan ei halua nostella pelkkiä landeja koko loppupelin, eikä sillä ainakaan voita peliä. Jos taas oletetaan, että pakassa on hillitympi 40 landia, niin todennäköisyys nostaa vähintään kuusi kuudessa vuorossa on vain noin 43%.

Pitää siis löytää toisenlaisia ratkaisuja. Matka esimerkiksi viidestä kuuteen manaan on suurempi kuin odottaisi. Todennäköisyys osua viiteen landiin viidessä vuorossa on noin 58%. Se alkaa olla jo siedettävä, jos commander ei ole kriittinen. Jos otetaan neljän manan commander, todennäköisyys pelata hänet kurvissa on jo yli 72%.

Entä kaikki muut tavat tuottaa manaa?

Useimmissa Commander pakoissa on Sol Ring. Miten sen voi laskea tähän mukaan? Kaikki kortit ovat hyviä tai huonoja vain kontekstissa, mutta Sol Ring kuuluu yhteen pelin kolmesta parhaasta kortista (perustuen Vintage Masters -draftin voittoihin, kaksi muuta ovat Library of Alexandria ja Skullclamp). Se maksaa vain yhden ja, vaikka se ei auta esimerkiksi edellä mainitun Krondin pöytään saamisessa, sen avulla saat esimerkiksi Polukranos, World Eaterin pöytään toisella kierroksella. Miten sen mukanaolo siis pitäisi laskea manabasea laskettaessa?

Sol Ring
Gilded Lotus
Fellwar Stone
Mana Vault
Chromatic Lantern

Kukaan ei oikeastaan tiedä. Helppo nyrkkisääntö on, että artifaktin voi laskea noin puoleksi lähteeksi, mutta kuten edellä olevat esimerkit osoittavat, se ei ole niin yksinkertaista. Sol Ringin pelaaminen on helppoa ja se tuottaa kaksi manaa. Sen voi siis laskea suuremmaksi kuin puoleksi lähteeksi, mutta on vaikea sanoa kuinka moneksi, koska niitä on pakassa kuitenkin vain yksi ja sen nostamiseen ei kannata siten luottaa.

Entä nuo muut? Gilded Lotus maksaa paljon pöytään, joten sen pelaaminen on vaikeaa, mutta se on myös sen arvoista, koska kolme manaa on paljon, erityisesti, kun ne ovat värillistä manaa, mutta taaskaan tähän ei voi luottaa. Entä sitten Fellwar Stone? Se on helppo pelata, mutta et voi olla varma, että saat siitä sitä väriä, jota kaipaat. Mana Vault tuottaa paljon manaa, mutta ei ole jatkuvasti käytössä. Chromatic Lantern taas on vastaus kaikkiin väriongelmiin, mutta jälleen kerran, siihen ei voi luottaa lainkaan, koska niitä saa olla pakassa vain yksi.

Tällaisiin kortteihin pitää suhtautua varauksella. Ne ovat pieniä onnenkantamoisia, jotka auttavat todella paljon, mutta lopulta ne pitää käytännössä laskea tilanteen mukaan ja helpointa on laskea ne vain samalla säännöllä kuin muutkin artifaktit.

Tontut ovat asia erikseen. Historiallisesti ne ovat olleet halvempia kuin artifaktit (noh, suurimman osan pelin historiaa), joten EDHssa on käytössä monia hyviä manantuottajia. Toisaalta, ne ovat herkempiä kuin artifaktit. Vaikka artifaktejakin voi tuhota monin tavoin, manatonttujen elinkaari on usein hyvin lyhyt. Niinpä, niiden laskeminen manabasessa on jälleen hankalaa. Chapinin suositus olisi, että yksi manatonttu vastaa yhtä neljännesmanalähdettä, mutta toisaalta, 'bolt the bird' ei ole osa formaattia, joten ne ovat hyviä mananlähteitä alkupelissä, mutta kuolevat sitten nopeasti, kun peli lähtee käyntiin.

Llanowar Elves
Deathcap Cultivator
Shaman of Forgotten Ways
Noble Hierarch
Arbor Elf

Tontut ovat ehkä pääosin vihreitä, mutta aina silloin tällöin muutkin värit saavat omansa. Erityisesti sininen pääsee tuottamaan usein väritöntä rajoituksin ja musta parantaa usein omaa manantuotantoaan.

Alloy Myr
Kozilek's Translator
Qarsi Deceiver
Crypt Ghast
Cultivator Drone

Kumpikin, artifaktit ja tontut, ovat melko heiveröisiä ja kuolevat tai tuhoutuvat usein ihan vaan jonkun efektin sivutuotteena. Siksi suosin ylimääräisiä landeja aina kun mahdollista.

Bane of Progress
Shatterstorm
Oblivion Stone
Pestilence
Wrath of God

Ramp ja landien hakeminen

Vaikka ramp on vihreän oma juttu, se on kaikkien käytettävissä artifaktien avulla.

Burnished Hart
Sword of the Animist
Explorer's Scope
Solemn Simulacrum
Wayfarer's Bauble

Osa näistä on niin hyviä, että niiden käyttäminen vihreissäkin pakoissa voi olla kannattavaa. Artifakteilla voi myös hakea landeja käteen.

Armillary Sphere
Journeyer's Kite
Expedition Map
Mycosynth Wellspring
Wild-Field Scarecrow

Jos et ole vannoutunut vihreän pelaaja, sinulla pitäisi olla kokoelmassasi näitä. Mielellään useampi kappale.

Vihreä on kuitenkin tämän kuningas. Muut pääsevät leikittelemään näillä efekteillä, mutta vihreä tekee tätä työkseen ja on hyvä siinä.

Cultivate
Farseek
Boundless Realms
Explosive Vegetation
Nissa's Renewal

Vihreät olennotkin hakevat usein landeja pöytään (ja suosin näitä usein manatonttujen yli):

Wood Elves
Frontier Guide
Centaur Rootcaster
Dawntreader Elk
Oracle of Mul Daya

Viime aikoina, kun olennot (eli se, mihin yleensä rampataan) ovat yleisesti parantuneet, ramppia on heikennetty, jotta vihreä pidetään tasapainossa, mutta onneksi meillä on käytössä koko pelin historian ajalta kaikki nämä loitsut.

Jälleen sama kysymys. Miten nämä pitäisi laskea lähteitä laskettaessa? Koska kokonaisuudessaan kaikkien näiden juttujen arviointi on vaikeaa, kannattaa kokeilla. Ihan vain koekäsien ottaminen ja goldfishaaminen auttaa paljon, mutta se ei kerro kaikkea. Lopulta joudut vain oppimaan kantapään kautta.

Tärkein sääntö

Olennaista ei ole varsinaisesti landien tai muiden manalähteiden tai rampin määrä, vaan olennaista on se, että sinulta löytyy tapoja käyttää tehokkaasti resurssejasi, mukaan lukien manaa. Voi olla, että 35 landia, eikä muita lähteitä on oikein, jos pelaat vaikkapa sopivan aggressiivisella kurvilla varustettua Edric, Spymaster of Trestia tai Sygg, River Cutthroatia, jotka saa halvalla pöytään ja pystyvät huolehtimaan landien nostamisesta.

Samaan aikaan, jos sinulla on tapa varmistaa, että pystyt käyttämään manojasi joka vuoro, ei ole mitenkään pahitteeksi, jos landeja ja muita lähteitä on vaikkapa kuutisenkymmentä pakassasi. Arcanis, the Omnipotent pystyy huolehtimaan, että nostat riittävästi kortteja joka kierroksella, ja Sisters of Stone Death huolehtii siitä, että sinulla ei ole koskaan ainakaan liikaa manaa.

Näiden juttujen ei tarvitse välttämättä liittyä suoraan commandereihin, vaikka on tietenkin hyvä, että commander tukee pakan pelityyliä. Pelistä löytyy paljon kortteja, joiden kanssa manaa ei ole koskaan liikaa. Voit vaikkapa järjestää pakkasi kokonaan Duskwatch Recruiterilla, jos sinulla on riittävästi aikaa.

Tireless Tracker
Pyrohemia
Consumptive Goo
Sacred Mesa
Sphinx of Magosi

Esimerkki 1: Polukranos

[deck]
[commander]
1 Polukranos, World Eater
[/commander]
[creatures]
1 Acidic Slime
1 Ant Queen
1 Arbor Colossus
1 Bane of Progress
1 Brutalizer Exarch
1 Carven Caryatid
1 Courser of Kruphix
1 Drumhunter
1 Dungrove Elder
1 Farhaven Elf
1 Fierce Empath
1 Garruk's Horde
1 Garruk's Packleader
1 Genesis
1 Hydra Broodmaster
1 Kozilek, Butcher of Truth
1 Masked Admirers
1 Nessian Demolok
1 Nessian Wilds Ravager
1 Nylea, God of the Hunt
1 Silklash Spider
1 Soul of the Harvest
1 Spearbreaker Behemoth
1 Terastodon
1 Ulamog, the Infinite Gyre
1 Vorinclex, Voice of Hunger
1 Worldspine Wurm
1 Yavimaya Elder
[/creatures]
[sorceries]
1 Boundless Realms
1 Cultivate
1 Explore
1 Explosive Vegetation
1 Green Sun's Zenith
1 Hunter's Prowess
1 Nature's Lore
1 Peregrination
1 Primal Command
1 Rampant Growth
1 Ranger's Path
1 Skyshroud Claim
1 Tooth and Nail
1 Tranquil Path
[/sorceries]
[instants]
1 Ranger's Guile
1 Sheltering Word
1 Vines of Vastwood
1 Worldly Tutor
[/instants]
[planeswalkers]
1 Garruk, Caller of Beasts
1 Garruk, Primal Hunter
1 Garruk Wildspeaker
[/planeswalkers]
[enchantments]
1 Defense of the Heart
1 Dictate of Karametra
1 Greater Good
1 Khalni Heart Expedition
1 Mana Reflection
1 Perilous Forays
1 Triumph of Ferocity
[/enchantments
[artifacts]
1 Caged Sun
1 Gauntlet of Power
1 Sword of Feast and Famine
[/artifacts]
[lands]
38 Forest
1 Nykthos, Shrine to Nyx
1 Thawing Glaciers
[/lands]
[/deck]

Landeja on siis 40, joiden lisäksi manan tuottamiseen löytyy muutama artifakti (Caged Sun, Gauntlet of Power ja Sword of Feast and Famine). Koska Polukranos ei tyydy painimaan vain parin creaturen kanssa, vaan haluaa tuoda kaikki mukaan leikkiin, manat voi tuplata myös Dicate of Karametralla ja Mana Reflectionilla. Landeja saa lisää pöytään tai käteen lisäksi useilla eri tavoilla.

Perilous Forays
Khalni Heart Expedition
Yavimaya Elder
Farhaven Elf
Courser of Kruphix

Kodama's Reach
Nature's Lore
Peregriation
Skyshroud Claim
Ranger's Path

... ja tietenkin bonuksena Nykthos, Shrine to Nyx ja Thawing Glaciers. Unohtamatta tietenkään Vorinclex, Voice of Hungeria.

Kun manaa tuotetaan näin paljon, on hyvä olla paikkoja, mihin sitä pistää, joten pakassa on Masked Admirers, Hydra Broodmaster, Ant Queen ja Genesis, sekä erinäisiä tapoja nostaa kortteja.

Soul of the Harvest
Greater Good
Triumph of Ferocity
Garruk, Caller of Beasts
Garruk, Primal Hunter

Esimerkki 2: Sygg, River Cutthroat

Sygg itse huolehtii kortinnostosta, joten se puoli on vähän niin kuin kunnossa.

[deck]
[commander]
[/commander]
[creatures]
1 Augury Owl
1 Azure Mage
1 Bloodghast
1 Bloodsoaked Champion
1 Cemetery Puca
1 Conundrum Sphinx
1 Cosi's Trickster
1 Cryptoplasm
1 Dakra Mystic
1 Daring Thief
1 Delver of Secrets Flip
1 Dimensional Infiltrator
1 Glen Elendra Archmage
1 Hunted Phantasm
1 Infiltrator il-Kor
1 Inkfathom Infiltrator
1 Invisible Stalker
1 Jace's Phantasm
1 Kira, Great Glass-Spinner
1 Looter il-Kor
1 Lurking Informant
1 Man-o'-War
1 Mindshrieker
1 Mulldrifter
1 Nightveil Specter
1 Ninja of the Deep Hours
1 Parasitic Strix
1 Phantasmal Image
1 Phantom Warrior
1 Phyrexian Metamorph
1 Pulse Tracker
1 Quickling
1 Rattlechains
1 Riptide Mangler
1 Sage Owl
1 Sakashima's Student
1 Snapcaster Mage
1 Thada Adel, Acquisitor
1 Thassa, God of the Sea
1 Void Stalker
1 Wingcrafter
[/creatures]
[lands]
1 Bojuka Bog
1 Choked Estuary
1 Command Tower
1 Darkslick Shores
1 Darkwater Catacombs
1 Dimir Aqueduct
1 Drowned Catacomb
1 Evolving Wilds
1 Faerie Conclave
12 Island
1 Minamo, School at Water's Edge
1 River of Tears
1 Secluded Glen
1 Sunken Hollow
1 Sunken Ruins
5 Swamp
1 Tainted Isle
1 Temple of Deceit
1 Terramorphic Expanse
1 Thawing Glaciers
1 Underground River
1 Watery Grave
[/lands]
[spells]
1 Treasure Cruise
1 Wash Out
1 Windfall
1 Bident of Thassa
1 AEtherize
1 Arcane Denial
1 Counterspell
1 Cyclonic Rift
1 Dig Through Time
1 Disdainful Stroke
1 Dispel
1 Doom Blade
1 Exclude
1 Go for the Throat
1 Negate
1 Pongify
1 Rapid Hybridization
1 Shadow of Doubt
1 Squelch
1 Coastal Piracy
1 Leyline of Anticipation
[/spells]
[/deck]

Tässä on 37 landia, mikä tuntuu minusta olevan hiukan yläkanttiin, mutta valitettavasti kurvi on vähän korkeampi kuin toivoisin. Pakan keskimäärinen CMC on 2.65, mutta tämä valehtelee hiukan, koska useassa kortissa on erilaisia alennuksia tai halvempia moodeja.

Treasure Cruise
Dig Through Time
Infiltrator il-Kor
Mulldrifter
Sakashima Student

Pakka luottaa halpoihin efekteihin ja taktiseen vastustajien häiritsemiseen. Usein pakalla kannattaa odottaa, että muut ehtivät tappaa toisensa ja sitten tyhjentää se oma käsi kerralla, mutta kannattaa hankkia korttietua heti alusta asti Syggin avulla. Tämä on tällainen Aggro-Control, jota Spiket yleensä mielellään pelaavat muissa formaateissa, mutta joka ei aivan istu EDHhon, noin paperilla, mutta sosiaalinen ulottuvuus auttaa tämän toiselle tasolle (joka ei ole vieläkään sama kuin tuunattu EDH-pakka, mutta eron voi paikata pelaamalla hyvin).