Kaikki artikkelit

Sensei's Divining Shop Turnaussarja 2018 - Info (pistetilanne päivitetty 20.6)
26.01.2018


Sensein Team-Constructed Dekkilistat ja pistetilannepäivitys
20.06.2018


Sensei's #2 Legacy - Metajakauma ja Dekkilistat
18.04.2018


Sensei's Modern #1 - Dekkilistat, Metajakauma etc.
26.03.2018


FNM-Sankari - UG Merfolk
08.02.2018


FNM-Sankari - UW Auras jälkimainingit
01.02.2018


FNM-Sankari - UW Auras
25.01.2018


Sensei's Invitational - infot (striimi la ja su)
18.01.2018


RG Dinosaurs - Toinen kerta toden sanoo
16.01.2018


WB Vampyyrit - Valkosipulit valmiina?
12.01.2018


UG Merfolk - Kumena ja kaverit
11.01.2018


UR Piraatit - Joko lähtee?
10.01.2018


Uusia tuotteita ja turnauksia 2018!
08.01.2018


Black Friday ja viivästyksiä postituksessa
23.11.2017


SDS Pääturnaus #5 (Modern) Dekkilistat, Meta, pistetilanne etc.
06.11.2017


SDS Turnaussarja: mistä on kyse?
31.10.2017


SDS Pääturnaus #4 (Legacy) dekkilistat, metaa ja tulevasta
09.10.2017


Ixalan Deck Tech: BW Vampyyrit
27.09.2017


Ixalan Deck Tech: GR Dinosaurukset
18.09.2017


Suoraan muoveista kentälle - Commander 2017 testiä
07.09.2017


Sensei täyttää 2-vuotta! Yrittäjän tuntoja, tulevista tuotteista ja turnauksista etc.
19.08.2017


SDS Turnaussarja 2017 #3 Modern - dekkilistoja ja metaa
27.07.2017


SDS Pääturnaus #2 (Legacy) dekkilistat, sekä turnausinfoja kesälle
12.04.2017


SDS Trial 1.4 @ Oh My Game - Dekkilistat
04.04.2017


Sensei's Divining Shop Invitational 2016 14.-15.1 pelaajaprofiilit ja turnausinfot
11.01.2017


Sensei's Divining Shop - Turnaussarja#4 (Legacy 11.12)
21.06.2016


EDH - Landbaset
27.07.2016


Artikkeli - EDH
20.04.2016


Suoraan muoveista kentälle - Commander 2017 testiä

07.09.2017 Lauri Maijala

Lauri Maijala on kangasalle ajautunut tamperelainen. Pelannut keittiönpöydille vuodesta -96 ja ajautunut Commanderin taisteluihin vuoden 2013 paikkeilla. Vannoutuneena tribaalipelaaja voittanut mm. karhuilla, sienillä ja kääpiöiden autoilla. Pyrkii aktiivisesti testaamaan uusia formaatteja ja pakkoja, koska keskittymiskyky ei riitä vakavampaan pelaamiseen.

"Ei kaikki kiiltävä kultaa lie, mutta tänne ne foilit." -Lauri

Ensimmäiset valmiit Commander-pakat ilmestyivät 2011. Ehdin samana kesänä tutustua ja kyllästyä formaattiin hyvin nopeasti. Varaamani pakankin (Devour for Power) lunasti toinen peliporukkamme jäsen. Sen jälkeen olen kuitenkin mieltynyt formaattiin ja ostanut uuden valmispakankin joka vuosi. Tänä vuonna pääsimme kuitenkin ensimmäistä kertaa pelaamaan kaikilla julkaistuilla pakoilla samalla kertaa.
 
Muutos viidestä vuosittaisesta pakasta neljään, vaikutti kieltämättä alkuun hyvin oudolta. Miten pakkojen monipuolisuus muka toimisi? Entä olisivatko pakat tasaväkisiä, kun ne eivät noudattaneetkaan totuttuja väriyhdistelmiä? Tämän vuoden pakat olivat Feline Ferocity (kissat), Vampiric Bloodlust (vampyyrit), Dragonic Domination (lohikäärmeet) ja Arcane Wizardry (velhot).
 
Testipelien myötä olen valmis siirtymään siihen leiriin, jonka mukaan tämän vuoden pakat olivat parhaat tähän mennessä.
Moisen väittämän jälkeen on tietenkin hieman tarkennettava asiaa. Vuoden 2017 Commander-pakat eivät välttämättä vedä vertoja kaikille tähän mennessä julkaistuille pakoille rahallisesti tai tasollisesti. Ne eivät suoraan muoveista otettuina myöskään tule pärjäämään pidemmälle kehitettyjen kilpailuhenkisten pakkojen kanssa. Miksi ne sitten ovat parhaat pakat tähän mennessä? Tällä kertaa tuntuu aidosti siltä, että niitä on mietitty kokonaisuutena, eikä vain saman idean eri variaatioina.
 
Useamman vuoden Commanderia pelanneena voin sanoa, että neljän pelaajan pelit ovat ehdottomasti parhaita. Kolmella tai viidelläkin pelaaminen sujuu, mutta neljän pelaajan symmetrisyys pelipöydässä on selvästi toimivampi ratkaisu niin pelin keston kuin monipuolisuudenkin kannalta. WotC:in päätös julkaista neljä pakkaa tänä vuonna kannustaa varmasti useampaa peliporukkaa hankkimaan uudet pakat juuri pelejä varten. Kun kaikille pelaajille on oma, erilainen pakkansa, on helpompi pitää huolta niiden pelillisestä tasapainosta.
 
Meidän kaksi testipeliämme olivat hyvin erilaiset, mutta niiden kautta näki hyvin, miten pakat toimivat. Ja ennen kaikkea sen, että ne toimivat hyvin yhteen. Yhdessäkään pelissä mikään pakka ei ollut automaattisesti parempi. Ensimmäisessä pelissämme vampyyrit saivat räjähtävän alun ja huolimatta kolmesta pöydän putsauksesta, ne pääsivät nopeasti jaloilleen. Moinen uhkaavuus sai luonnollisesti muut liittoutumaan niitä vastaan. Tämä antoi mahdollisuuden kissoilleni parantaa asemiani, mikä lopulta johti siihen, että sain lopetettua kaikki pelaajat yksi kerrallaan. Toisessa pelissä vampyyreitä ei juuri näkynyt. Sen sijaan velhot tuntuivat hallitsevan tilannetta. Edellinen peli kuitenkin vaikutti vielä selvästi pelaajien mielikuviin ja vampyyrit kuolivat ensimmäisinä. Vampyyrien teilaaminen antoi jälleen kissoilleni mahdollisuuden räjähtää nopeasti käsistä. Toinenkin peli päättyi siis kissojen voittoon.
 
Miksi näin kävi?
 
Syitä Feline Ferocityn voittoon on varmasti useita, mutta jos unohdetaan pelaajat ja katsotaan vain pakkoja, voidaan joitakin asioita nostaa esille. Feline Ferocityn manabase on kaksivärisenä selvästi helpoimmin ylläpidettävä kaikista pakoista. Molemmissa peleissä useampikin pelaaja joutui aloittamaan alle seitsemällä kortilla. Kun lisää siihen vielä huomion, ettei muissa kuin kissapakassa ollut juurikaan keinoja parantaa mana-asetelmaa, tämä saattoi antaa kissoille etulyöntiaseman. Varsinkin kun ottaa huomioon, ettei kumpikaan voitoistani olisi varmastikaan ollut mahdollinen ilman manoja tuplaavaa korttia (ensimmäisellä kerralla Zendikar Resurgent ja toisella Mirari's Wake).Ensimmäisessä pelissä lohikäärmeetkin saivat tosin hyvällä tuurilla vaarallisen lähtöasetelman, kun niiden pelaaja sai pöytään useamman lohikäärmeiden hintaa alentavan kortin. Pakkalistaa tutkimalla näkee kuitenkin helposti, että siihen tarvitaan roima annos hyvää tuuria, sillä suurin osa pakan manoista tulee pöytään täpättynä.
 
Pakkojen pelityyli oli jokaisella hyvin erilainen. Velhot yrittivät selvästi monimutkaisempia suunnitelmia, kuin aggressiivisesti hyökkäävät lohikäärmeet. Vampyyrit halusivat mahdollisimman monta heimolaistaan kentälle ja onnistuivat nostamaan niiden voimaa +1/+1 countereilla, kun taas kissat (hieman yllättäen) halusi enemmänkin yhden ison olennon lyömään mahdollisimman lujaa.
Kahden pelin jälkeen lopetellessamme, keskustelimme pelin kulusta ja siitä, mitä oli jäänyt mieleen. Kaikille pelaajille valmispakalla pelaaminen oli ollut selvästi piristävä kokemus. Kun aiemmin uusia Commander-pakkoja oli ajatellut lähinnä halpoina varustelulaatikoina, suoraan muoveista pelaaminen oli jotain uutta. Se antoi luvan pelata hieman vähemmän viritettyä pakkaa, huolehtimatta siitä, että peli-ilo olisi jotenkin kärsinyt.
 
Pakkoihin valitut ländit aiheuttivat luonnollisesti eniten moitetta. Toisaalta juuri näiden avulla pelien kesto oli hieman totuttua pidempi, mikä mahdollisti sen, että suurempaa osaa pakasta tuli käytettyä. Verrattuna moniin muihin Wizardsin valmispakkoihin, nämä pakat olivat miellyttäviä pelata. Yksikään ei ollut ylivoimainen muihin nähden ja pelistrategiat erosivat toisistaan niin merkittävästi, ettei pelin hallintaan voinut löytää ainoastaan yhtä vastausta.
 
Yhteenvetona sanoisin, että suosittelen lämpimästi näitä pakkoja niin kokeneille pelaajille kuin uusille tulokaillekin. Uudet pelaajat saavat niistä jälleen kerran hyvän lähtökohdan ensimmäiselle pakalleen ja vanhemmat pelaajat voivat hyvin ainakin harkita peli-iltaa suoraan muoveista otetuilla pakoilla. Pakkojen vastaanotto on muutenkin ollut selvästi positiivinen. Yhdysvalloissa ne on ilmeisesti jo myyty loppuun, joten niistä on tulossa toinen painos. Alkuperäinen epäuskoni neljää pakkaa kohtaan kääntyi kertaheitolla päinvastaiseksi ja ainakin itse toivon, että saamme ensi vuonna myös neljä hyvin samaan peliin sopivaa pakkaa.